Store fly katastrofer har gjort os bange

”Højt at flyve dybt at falde” var der vidst en klog mand, der sagde en gang, eller måske var han ikke klog, men bare realist. Men når alt kommer til alt er det i hvert fald sandheden. I gennem historien har vi nemlig fundet ud af, at flyene ikke er hundrede procent sikre. Det er maskinel og selvfølgelig kan sådan noget slå fejl. I gennem tiden er der blevet lavet mange sikkerheds tiltag for at gøre det at flyve sikrere. Men uanset har vi gennem tiden oplevet nogle store fly katastrofer. Problemet med fly er, at de befinder sig i meget store højder, hvorfor de kan nå enorme hastigheder, når de styrter ned. Dette betyder, at der under flystyrt normalt ingen overlevne er, eller i hvert fald kun meget få. Det har medvirket til at nogle folk udvikler flyskræk, hvor de decideret ikke vil flyve.

De største fly katastrofer gennem tiderne

Et Asiana Airlines fly styrter ned under landingen d. 6 juli 2013.

Et Asiana Airlines fly styrter ned under landingen d. 6 juli 2013.

Når man snakker om fly katastrofer kan man ikke undgå at tale om 9/11 i New York. Her fløj to amerikanske rutefly ind i World Trade Center. Det kostede 2700 menneskeliv. Det blev senere offentlig kendt, at det var et terrorangreb, der lå til baggrund. Katastrofen var dog ikke påvirket af en maskinel fejl i flyene. Det var i stedet kapre fra organisationen Al- Qaeda, der havde styret flyene ind i bygningerne. I Japan i 1985 fløj et fly ind i bjerget Takamagahara. Et voldsomt flystyrt, hvor kun fire overlevede, mens 520 mennesker blev dræbt. Det var angiveligt en fejl i navigationen, der var til grund for kollisionen med bjerget. I 1974 havde en marokkansk bagageportør ikke fået lukket lemmen til bagagerummet ordentligt. Dette resulterede i, at lemmen blev revet op i det franske luftrum. Dette forårsagede et mindsket kabinetryk, som medførte en nedstyrtning, hvor 346 mennesker døde.

Fly katastrofer er der i virkeligheden meget få af

Men vi har absolut ingen grund til at være bange for, at vi nogensinde bliver en del af en fly katastrofe. Det er nemlig meget sjældent det sker, at et fly styrter ned. Teknikken er yderst veludviklet samtidig med, at piloterne er meget veluddannet. Det at flyve er statistisk set den sikreste transport form i verden. Dette er også en af grundene til, at vi hører om flystyrt i medierne. Fordi det er yderst sjældent, men oftest er det også fordi der i forbindelse med et styrt er rigtig mange døde uskyldige mennesker.