Fly historie blev skabt af vovehalse
Når man snakker fly historie er det uundgåeligt ikke at tale om de amerikanske Wright-brødre. Wilbur og Orville var to brødre med fire år i mellem dem. Gennem hele deres liv havde de været meget fascineret af drømmen om en gang at kunne flyve. I 1903 i december foretog de verdens første personflyvning med et motordreven maskine. Flyveturen var dog ikke særlig lang. De fløj kun i 59 sekunder, men de nåede at flyve næsten en halv kilometer. Deres kamp for at komme i luften havde dog ikke været let. Mange personer før dem havde forsøgt at foretage flyvninger med en maskine, der havde større massefylde end luften omkring dem, men uden held. Wright-brødrenes flyvetur blev senere den vigtigste og revolutionerede del af fly historie, som vi kender den i dag.
En dansker bliver del af fly historie
Det var ikke kun amerikanerne og englænderne, der ville leje med, når der blev snakket om flyvning. En dansker ved navn Jacob Ellehammer har også en meget vigtig del i fly historie. Ellehammer var kendt som flypioner og opfinder. Han foretog sit første flyforsøg i starten af 1906 på Lindholm, men udfaldet blev ikke det, som Ellehammer havde håbet. Han vidste, at han måtte ændre noget drastisk for, at det nogensinde ville kunne lade sig gøre. Ellehammer byggede derfor en ny motor til flyet, da han mente, at det skyldes manglende motorkraft. Den nye motor havde 18 hestekræfter. Dermed havde han bygget en motor, der havde dobbelt så mange hestekræfter, som den foregående. I august 1906 lykkedes det Ellehammer at få maskinen til at løfte sig. Blot en måned senere lykkes, det at få maskinen til at holde sig i luften. I dag betragtes Ellehammer, som en af de største europæiske flypionerer.
Jetfly revolutionerede fly historie
Der skulle gå over tredive år fra den første flyvning til, at det første jetfly blev lavet. Dette var en tysk maskine ved navn Heinkel. Det var et meget hurtigt fly, som kunne flyve 650 kilometer i timen, hvilket med klar afstand var det hurtigste fly den gang. Jetflyene er meget anderledes end propelflyene, fordi de er bedre i præstationerne i luften. Ligeledes er det bedre til at håndtere højder, hvorfor det også er et attraktivt fly militært. Senere hen lykkedes det at skabe fly, der fløj med overlydshastighed. Disse er ikke traditionelle passagerfly, men primært fly til militært brug.